21. oktober 2012

Fløtestuet grønnkål - Stewed kale


Den strutter at sunnhet denne fantastiske kålplanten som virkelig er en av høstens favoritter. 

Grønnkålen er pakket med jern, fiber, antioksidanter som betakaroten, vitamin A og C. I tillegg inneholder den blant annet vitamin B6, kalsium, fosfor, riboflavin, kalium, selen og sink.


Grønnkål er en tradisjonsrik grønnsak i Norden, og svenskene og danskene er mye flinkere til å benytte denne supergrønnsaken enn det vi er. Planten kan faktisk overvintre, og den skal helst ha en frostnatt før innhøsting. Sødmen i kålen kommer da bedre fram og kålsmaken blir mildere.

Når du kjøper grønnkål skal du se etter at bladene har frisk grønnfarge, være velutviklede og krusete. Den skal være fri for skader og lukte friskt.


Bruk grønnkål som stuing (se oppskrift under), pure eller i wokpannen. Den kan smørdampes, kokes eller stekes. Eller hva med en grønnkålsuppe med chorizo, feta, hvitløk og mandler? Mmmm, gleder meg allerede :)


















Du trenger:
1/2 kg grønnkål
oksebuljongterning
1 klatt smør
2 dl fløte 
litt crème fraîche
salt og pepper
litt muskat

Slik gjør du:

  1. Kok opp fløte og la den redusere på svak varme.
  2. Vask grønnkålen og fjern stilkene.
  3. Kok bladene møre i litt vann tilsatt buljongterning.
  4. La vannet renne av og hakk kålbladene grovt.
  5. Fres kålen i litt smør, tilsett fløte og crème fraîche og la kålen trekke noen minutter.
  6. Spe med kraft hvis nødvendig. 
  7. Smak til med salt, pepper og muskat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar